Idealny system do obsługi produkcji zleceniowej.
W warunkach gospodarki rynkowej, każde przedsiębiorstwo dąży do zachowania jak najlepszej płynności finansowej. Jedną z metod, jest kontrola i minimalizacja poziomu zapasów surowców i wyrobów gotowych. Z tych powodów, lub ze specyfiki produktów, firmy produkcyjne dążą do realizacji produkcji pod konkretne zamówienia odbiorców.
Jest to metoda bardzo skuteczna, jednak niesie ze sobą wiele zagrożeń i trudności organizacyjnych. Częste zmiany zleceń produkcyjnych i krótkie serie produkcyjne, wymuszają częste przestawy maszyn, co przy braku narzędzi do optymalizacji czasów przestaw maszyn powoduje zmniejszenie globalnej wydajności i ogranicza ich produktywność. Zamawianie surowców pod konkretne zamówienia, a w konsekwencji zlecenia produkcyjne komplikuje procesy logistyczne. Planowanie produkcji kilku lub kilkudziesięciu zleceń produkcyjnych na zmianie, podzielonych na wiele operacji produkcyjnych, wymaga nie małych umiejętności, aby zapewnić ciągłość produkcji a jednocześnie zminimalizować ilość półfabrykatów przechowywanych na hali produkcyjnej lub w magazynach wydziałowych.
Trudności z jakimi zmagają się przedsiębiorstwa realizujące produkcję o charakterze zleceniowym, można wyliczyć bardzo wiele. Czy jest na to metoda? Czy można efektywnie zarządzać produkcją w takich warunkach?
Odpowiedź brzmi TAK. Konieczne jednak jest wyposażenie firmy w odpowiednie narzędzia informatyczne klasy CRM, ERP i MES, które będą wspomagały procesy obsługi klienta, realizacji zamówień, planowania i nadzoru procesu produkcyjnego.
Wśród wielu dostępnych na rynku systemów ERP i MES nie wiele zostało zaprojektowanych i przygotowanych do obsługi tak złożonych procesów produkcyjnych.
Jednym z najlepszych na rynku rozwiązaniem, jest system informatyczny przeznaczony do obsługi produkcji zleceniowej, jakim jest Platforma Hetman.
Platforma Hetman w pełni kontroluje proces realizacji zlecenia handlowego (zamówienia odbiorcy) od momentu jego rejestracji w systemie. Zlecenie handlowe zarejestrowane w systemie CRM Platformy Hetman podlega weryfikacji technicznej (zgodności i kompletności dokumentacji technologiczne), oraz finansowej (kontrola poziomu zadłużenia klienta z uwzględnieniem przyjętych zleceń i produkcji w toku).
Nadzorowany jest proces potwierdzania zamówień dostawcom z uwzględnieniem planowanego terminu realizacji przy jednoczesnej analizie stanu obłożenia maszyn produkcyjnych. Kontrolowany jest poziom wolnych zapasów surowcowych, a przy ich braku, uruchamiane są procesy zapotrzebowania i zamówienia surowców.
Skompletowane zlecenie handlowe jest kierowane do produkcji i generowane są zlecenia produkcyjne, a w kolejnym kroku tworzony jest plan produkcji dla poszczególnych gniazd produkcyjnych.
Wielofunkcyjny interfejs planowani produkcji pozwala na sterowanie procesem produkcyjnym uwzględniając:
- dostępność surowców i półfabrykatów dla poszczególnych operacji produkcyjnych,
- dostępność narzędzi niezbędnych do realizacji operacji produkcyjnej,
- zależności czasowe pomiędzy operacjami w cyklu realizacji każdego zlecenia produkcyjnego,
- zasoby ludzkie,
- wydajności maszyn produkcyjnych z kontrolą charakterystyki pracy zależnej od ilości jednorazowej zlecenia,
- czasy przestaw maszyny pomiędzy kolejnymi realizacjami,
- blokady czasu maszyn zarezerwowane na remonty i przeglądy,
- dane z monitorowania produkcji udostępniane w czasie rzeczywistym.
Przekazany do realizacji plan produkcji podlega ścisłemu nadzorowi dzięki mechanizmom systemu MES a w szczególności procesowi monitorowania produkcji.
Plan produkcji jest przekazywany bezpośrednio na terminale maszyn przetwórczych drogą elektroniczną, lub bezpośrednio do maszyn z pośrednictwem interfejsów maszyn.
Produkcja każdego zlecenia jest ściśle monitorowana w czasie rzeczywistym przez system komputerowy rozmieszczony na stanowiskach produkcyjnych. Monitorowaniu podlegają:
- rzeczywisty czas pracy maszyn produkcyjnych,
- rzeczywisty czas pracy brygad produkcyjnych i poszczególnych pracowników obsługi maszyn,
- czasy przestaw maszyn,
- czasy postojów z uwzględnieniem przyczyn postoju,
- ilości pobranych do produkcji materiałów, półfabrykatów i półproduktów,
- ilości poszczególnych produktów operacji,
- ilości baraków powstałych podczas procesu produkcyjnego,
- ilości odpadów powstałych podczas procesu,
- występujące awarie, wraz z informowaniem w czasie rzeczywistym o ich wystąpieniu i sposobie rozwiązania,
- parametry pracy poszczególnych maszyn definiowane indywidualnie dla każdej maszyny i każdej operacji produkcyjnej.
Dane te są gromadzone przez system MES za pomocą pracowników obsługi maszyn, z wykorzystaniem automatycznych czytników kodów kreskowych lub z wykorzystaniem liczników i czujników zainstalowanych lub będących integralną częścią maszyn produkcyjnych.
Zintegrowany system MES z modułem logistyki i magazynów systemu ERP, gwarantuje rzetelność i natychmiastową dostępność informacji o stanie produkcji w toku na każdym etapie produkcji oraz o stanie i ruchach materiałów, półfabrykatów, półproduktów i wyrobów gotowych w magazynach.
Dział obsługi klienta może na bieżąco kontrolować stan realizacji zlecenia, wychwytując ewentualne opóźnienia na etapie planowania czy realizacji zleceń. Jednocześnie może informować klienta o stanie realizacji jego zlecenia. Integracja z modułami WEB Platformy Hetman, umożliwia udostępnienie w czasie rzeczywistym kluczowym klientom, informacji o stanie realizacji ich zleceń.
Nie bez znaczenia dla zachowania ciągłości produkcji są systemy transportu wewnętrznego. Platforma hetman, dzięki mechanizmom systemu MES umożliwia sterowanie automatycznymi systemami transportu wewnętrznego. W przypadku braku systemów automatycznych , dyspozycje przewozu ładunków (materiałów, półproduktów, półfabrykatów i wyrobów gotowych) są przekazywane drogą elektroniczną bezpośrednio na terminale przenośne pracowników magazynów lub na terminale nawózkowe umieszczone na wózkach widłowych.
Kolejny bardzo ważnym elementem w obsłudze produkcji zleceniowej jest logistyka transportu. Zintegrowany moduł logistyczny systemu ERP, pozwala na planowanie dostaw (realizacji zleceń handlowych) z dużym wyprzedzeniem (przed uruchomieniem produkcji danego zlecenia), co umożliwia optymalizację obłożenia środków transportu, oraz optymalizację tras przejazdów.
Informacje o zaplanowanym transporcie są udostępnienie w czasie rzeczywistym działowi obsługi klienta, lub za pomocą serwisu WWW bezpośrednio odbiorcom.
Rozwiązania te usprawniają obsługę klienta, a odbiorcom umożliwiają przygotowanie odbioru produktów co skraca czas obsługi w procesie spedycji.
Proces obsługi zleceń handlowych zamyka wydanie towaru do odbiorcy przez system magazynowy oraz automatyczne wystawienie faktury sprzedaży.
Nie bagatelny dla jakości obsługi klienta jest również proces obsługi reklamacji i działań korygujących zintegrowany w systemie CRM.
Na koniec należy podkreślić, że przedstawione powyżej rozwiązanie gwarantuje pełne śledzenie i nadzór realizacji zamówień odbiorców, uwzględniając cały cykl produkcyjny zlecenia. W efekcie produkcja zleceniowa nie tylko może być w pełni kontrolowana ale staje się prosta i ekonomiczna.
Mgr.inż. Tomasz Prokopiuk